10 Khasiat Chia Seed Yang Ramai Tidak Tahu!


Ramai yang tidak tahu apa itu Chia Seed? Chia Seed ni Biji Selasih ke? Chia Seed ini bukan lah biji selasih, tapi ianya adalah sejenis tumbuhan berbunga dalam keluarga pudina dan berasal dari Mexico dan Guatemala.

Apa Bagusnya Chia Seed ni? ni Admin nak kongsikan 10 khasiat Chia Seed yang ramai tak tahu. Chia Seed ni bagus untuk kesihatan kalau diamalkan dalam kehidupan seharian.




Mana nak dapat Chia Seed ni?
Chia Seed ni boleh dibeli online dari www.hns-republic.com
Instgram : HNS REPUBLIC
Hanya RM15 untuk 100g.

10 Khasiat Penting Yang Terkandung Dalam Chia Seed

1. Melawan Diabetes

Chia Seed telah dikaji sebagai salah satu rawatan semula jadi yang berpotensi tinggi untuk pesakit diabetes tahap 2 kerana keupayaannya memperlahankan penghadaman. Lapisan agar-agar biji chia terbentuk apabila terdedah kepada cecair-boleh juga mencegah pancang gula darah.

2. Serat Yang Banyak

Hanya 28 gram atau satu auns hidangan chia seed mempunyai 11 gram serat pemakanan - kira-kira satu pertiga daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk orang dewasa. Menambah beberapa chia seed dalam menu diet anda adalah satu cara yang mudah bagi memastikan anda mendapat jumlah fibre yang baik. Dimana ia penting untuk sistem penghadaman.

3. Kekuatan Gusi dan Tulang

Satu hidangan biji chia seed mempunyai 18% daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk kalsium, yang berfungsi untuk mengekalkan tahap kesihatan tulang, gigi, dan mencegah osteoporosis.

4. Manganese (Mangan)

Manganese (Mangan) bukan nutrien mineral yang terkenal, tetapi ia adalah penting untuk kesihatan manusia. Ia baik untuk tulang dan membantu badan kita menggunakan nutrien lain seperti Biotin dan thiamin. Satu hidangan biji chia seed (28 gram) mempunyai 30 peratus daripada pengambilan disyorkan untuk mineral ini

5. Fosforus

Dengan 27 peratus daripada nilai harian anda untuk fosforus, biji chia seed turut membantu anda mengekalkan tulang dan gigi yang sihat. Fosforus juga penting untuk mensynthesize protein (pertumbuhan dan pembaikan) sel dan tisu tubuh kita.

6. Kaya Dengan Protein

Biji Chia juga adalah salah satu sumber protein buat vegetarian dan ianya  tidak mempunyai kolesterol. Satu 28-gram hidangan biji Chia Seed mempunyai 4.4 gram protein.

7. Menstabilkan Gula dalam Darah

Chia Seed juga berkesan dalam menstabilkan gula dalam darah disamping melawan rintangan insulin yang terikat dalam peningkatan lemak perut (belly fat). Rintangan jenis ini amat berbahaya untuk kesihatan kita secara keseluruhan.

8. Mudah Kenyang

Tryptophan merupakan sejenis asid amino yang ditemui dalam ayam belanda. Ia juga ditemui dalam biji Chia Seed. Walaupun tryptophan memberi kesan mengantuk selepas makan (Cthnya Jamuan Hari Raya) namun ia juga berpotensi membantu mengawal selera makan (mudah kenyang), tidur yang selesa dan membantu meningkatkan mood anda sehari-harian.

8. Meningkatkan Kesihatan Jantung

Kajian Klinik Cleveland menyatakan bahawa biji chia seed telah terbukti dalam peningkatan tekanan darah untuk pesakit kencing manis. Ia juga boleh meningkatkan kolesterol sihat pada masa yang sama mengurangkan jumlah LDL, kolesterol dan trigliserida.

10. Kaya dengan Omega 3

Biji Chia adalah penuh dengan asid lemak omega-3, dengan hampir lima gram dalam hidangan satu auns. Lemak adalah penting untuk kesihatan otak.

SHARE ON:

Hello guys, I'm Tien Tran, a freelance web designer and Wordpress nerd. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae.

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment